Meniu Rapid












Oferte Speciale






Harta Locatii





Cursuri OnLine

Criteriile de arbitraj

As dori sa incerc sa formulez un raspuns la o intrebare frecvent pusa atat de spectatorii cat si de participantii competitiilor de dans : Ce elemente ia un arbitru in considerare atunci cand evalueaza performantele unei perechi  in timpul dansului ?

Criteriile pe care un arbitru ar putea sa le ia in considerare sunt in realitate prea multe pentru a putea permite o   examinare individuala a perechilor in scurta evolutie a acestora, in conditiile in care pe ringul de dans se afla simultan cel putin sase perechi. Din acest motiv, arbitrul trebuie sa se bazeze pe impresia relativa pe care perechea o face in raport cu celelalte. Arbitrii cu experienta, care au arbitrat si studiat dansatori in competitii de toate nivelele pot cu usurinta sa ia in calcul, simultan, urmatoarele elemente :

TIMING – daca o pereche nu danseaza pe muzica , nici un alt aspect nu mai este luat in considerare. Muzica conduce dansul.

TEHNICA – se refera le elementele caracteristice ale fiecarui dans, mai exact la ceea ce il individualizeaza. Urmariti fara muzica, arata pasii de rumba la fel cu cei de cha cha ?

POSTURA – unul dintre cele mai inportante aspecte. O postura buna te face sa arati elegant si emana incredere. Iti imbunatateste echilibrul si controlul, ii permite partenerului sa se conecteze armonios cu corpul tau in dansurile lente. Rezultatele unei perechi sunt de multe ori direct proportionale cu corectitudinea posturii din timpul dansului.

LINIA – prin asta se intelege lungimea si intinderea corpului de la cap si pana la degetele picioarelor. Liniile, fie ele drepte sau curbe, bine executate, amplifica formele figurilor.

CONSTANTA CORPULUI IN MISCARE – se referea la pozitionarea corecta si sustinuta a elementelor corpului in dansurile sau miscarile in pozitie apropiata (ex. : dansurile standard ). Spre exemplu, linia bratelor baiatului trebuie sa fie continua de la un cot la celalalt. De asemeanea, se ia in considerare simetria in dintre liniile bratelor celor doi parteneri, ce trebuie ca impreuna sa descrie un cerc, care, desi isi modifica dimensiunile, ramane constant ca forma astfel incat dansatorii sa isi mentina pozitia corecta in raport unul cu celalalt.
Forma, imaginea creata de o pereche trebuie sa fie naturala, placuta.

STRETCHING – in dansurile lente, intindrerea corpului partenerei in sus, catre in spate si la stanga bratului drept al baiatului epntru a obine balans, gratie si a se conecta cu pozitia bratelor acestuia cat mai bine, precum si pentru a se prezenta catre exterior, audientei.

SINCRONIZAREA – se referea atat la sincronizarea miscarilor dar mai ales la sincronizarea transferului de greutate astfel incat conducerea partenerei sa para fara efort, simpla si naturala.

MUZICALITATEA SI EXPRESIVITATEA – dansul trebuie sa adopte specificul fiecarei melodii in parte. Se ia in calcul aderenta coregrafiei la muzica (fraza muzicala), la accentele din melodie, urmarindu-se daca liniile, miscarile, pozele create ‘ se lipesc ‘ pe muzica. Spre exemplu in Foxtrot – statul pe un timp la un pas pentru a il scoate in evidenta pe urmatorul, miscarile rapide din cap la tango urmate apoi de ‘inghetarea’ acestuia pentru un moment si revenire la miscari line in urmatorii pasi.

PREZENTAREA – Are coregrafia priza la public ? Induc vreun sentiment publicului prin dansul si prin atitudinea lor ? Sau stau crispati si inchisi in ei ? Simt ceea ce danseaza si traiesc momentul ? Asta este partea care tine cel mai mult de latura artistica a dansului sportiv.

DINAMICA – Este stimulant sa privesti energia intr-o coregrafie. Am observat cum la jive, de cele mai multe ori la tehnici apropiate, perechea care danseaza cel mai energic castiga. Dar aceasta energie trebuie controlata si acest lucru aratat. Spre exemplu, miscarile puternice in vals sau foxtrot sunt un avantaj, dar numai daca se finalizeaza prin si printr-un swing corect executat, si nu numai prin a face pasi mari. In vals de exemplu, miscarea corpului dansatorilor trebuie arate clar influenta timpului unu in coborarea si inceperea miscarii, precum si a timpilor doi si trei pentru urcarea si terminarea fluida a miscarii.

ACTIUNEA TALPII SI A PICIORULUI – la clasele mai mici actiunea talpii se confunda deseori cu cea a piciorului si este aproape inexistenta. Sau daca aceasta exista ea nu este controlata si rezulta mai degraba dintr-o intamplare decat din vointa dansatorilor. Ridicarea si plasarea intentionata a piciorului in Tango pentru a obtine efectul de staccato action ; indoirea si intinderea corecta agenunchilor laRrumba pentru a se crea automat si natural miscarea de sold sau la Samba si Jive pentru crearea bounce-ului ; intinderea labei piciorului fara greutat pentru a forma linii cat mai clare cu restul corpului ; folosirea secventiala a celor patru articulatii (sold, genunchi,
glezna si degete) pentru a obtine o miscare ampla si completa dar si pentru obtinerea maximului de putere in miscarea executata. Indoirea si intindrerea genunchilor si a gleznelor la vals pentru inaltare si coborare ; folosirea interiorului si exteriorului labei piciorului , dupa necesitate, pentru a crea linii stiluri ale miscarii, toate acestea se regasesc aceasta deosebit de importanta categorie de elemente in arbitraj.

FORMA – forma reprezinta combinatia dintre intoarceri si sway pentru a crea o poza sau pozitie. De exemplu, in Passo Doble creaza partenerul impresia manuirii capei ? Simuleaza partenera miscarea fluida a capei in spatiu ? In foxtrot isi foloseste baiatul forma potrivita a corpului in pasii executati prin exteriorul partenerei pentru a pastra contactul corpurilor precum si pozitia corecta ?

PRINCIPUL ‘LEAD AND FOLLOW’ – Isi conduce baiatul parteneracu tot corpul si nu numai cu mana ? Urmeaza partenera usor impulsurile primite de la partener sau are nevoie ca acesta sa o asiste ?

INCADRAREA PE RING – se refere nu numai la evitarea ciocnirilor, dar si la abilitatea de a-ti continua coregrafia fara pauza atunci cand asa ceva se intampla. Aceast arata controlul asupra coregrafiei, faptul ca perechile o cunosc in detaliu si o pot relua de oriunde, nu numai de la inceputul unei fraze muzicale.

Arbitrii diferiti au modalitati diferite de perceptie si evaluare acelor prezentate mai sus si fiecare are propriile idei despre ceea ce cauta sa vada mai intai la o pereche. Un arbitru poate urmari tehnica in vreme ce un altul poate urmari in mod special muzicalitatea si expresivitatea. Asta poate da nastere unor semne de intrebare la aflarea rezultatealor dar trebuie stiut ca orice punctare sau depunctare poate fi consecinta oricarui element descris mai sus in egala masura.

 

 

www.dansuridenunta.ro | www.zumba.ro | www.magicdance.ro www.cursuridedans.ro

 

 


ZUMBA



Salsa



Hip Hop / R&B



Preperformanta



*** Grupele de incepatori nu au o data anume de incepere a cursurilor. La aceste grupe se predau pasii de baza urmand ca la grupele de intermediari sa se lucreze coregrafii. Grupa de incepatori nu are o durata anume deoarece fiecare cursant are un ritm propriu de asimilare a cunostintelor si trecerea la o grupa mai avansata se face in functie de fiecare ( in medie dupa aprox. 2 luni ). ***